Wednesday, January 28, 2009

US Dollar, Pound, Euro dan RM

Duit memang tidak dinafikan amatlah penting dlm kehidupan.Tapi tak semua benda duit boleh beli, cuma boleh support je dlm sesetengah situation, cthnya cinta dan kebahagiaan. Tapi aku memang tak boleh hidup tanpa benda ni, sampai naik bengang aku punya RMxxxx.xx lambat masuk dlm sebuah bank yg mengamalkan perbankan Islam kt Malaysia (teka sendiri). Tapi kita mesti pikir jugak pasal keberkatan rezeki kita terutama pasal duit ni. Aku kalo boleh nk jadi kaya tanpa mengetepikan aspek lain dlm hidup. Sebut pasal duit ni kita tak boleh lari drpd hutang termasuk lah yg bercakap ni. Hampir semua org ada hutang tak kira lah kaya ke miskin, student ke atau yg dh kerja ke mesti ada hutang. Hutang ni diharuskan hukumnya dlm Islam. Cuma mcm mana kita manage hutang dn sumber duit kita yg penting. Mcm aku ni pulak aku adalah masuk insurans sket dan jugak ada Debit Card (Visa Electron dan Maestro Mastercard) bagi memudahkan urusan seperti transaksi online. Aku boleh buat debit card je sebab blum kerja, kalo dh ada income tetap baru le aku buat credit card. Dalam bab duit ni ada satu benda je yg aku susah sket nk control dia punya spending adalah bab mencekik (makan dah...). Kalo benda lain tu boleh le jugak. Tapi kita mesti ingat yg duit ni tak bley bawak mati......................Sekian

1 comment:

MANMA said...

HAHAHAHAHA.......
Orang kaya macam ko pun dok pikir lagi pasai duit.....
Bukan ke bisnes ko dah makin maju....
Kan ko cakap aritu rugi sket je.....
Bila aku tanya berapa sket tu ko cakap RM (4 angka).........

Kalau ko tak puas hati.....
Komen balik ar......

Hahahahahahaha......
Aku lawak jer la.......